Posljednjih mjeseci više organizacija i pojedinaca, koji u svom radu javno kritikuju vlast u Republici Srpskoj i ukazuju na njene nedostatke, dobilo je presude u svoju korist na osnovu tužbi za klevetu podnesene protiv više medija naklonjenih vladajućoj strukturi. Neki su za ovakvu vrstu satisfakcije čekali više od 10 godina!

Piše: eTrafika.net/Foto: Pixabay.com

Takav slučaj je sa organizacijom Transparency International BiH, koja je tužila Nezavisne novine i Glas Srpske još 2008. godine, a presudu u svoju korist dobila nedavno.

“TI BiH je poslije iscrpne pravne borbe, koja se vodila čak pred Ustavnim sudom BiH, uspio dokazati klevetu u ovim slučajevima, ali tek nakon što smo izjavili vanredne pravne lijekove. U ovim slučajevima se radilo o grubom kršenju profesionalnih standarda jer su mediji bez ikakvih činjenica povezali jednu organizaciju civilnog društva i njene radnike sa kriminalnim aktivnostima, a što je sve bilo izazvano analizom kojom je TI BiH ukazao na štetne posljedice privatizacije naftne industrije. Ustavni sud je na kraju utvrdio da su pisanja Nezavisnih novina, u seriji tekstova o navodnom organizovanom reketiranju privrednika koje su preduzimali radnici TI BiH, uz znanje rukovodstva, imala samo jednu svrhu – diskreditaciju i klevetanje organizacije koja je u javnosti prepoznata kao glasni kritičar korupcije”, kaže za eTrafiku Uglješa Vuković iz pomenute organizacije, te dodaje da su Glas i Nezavisne nakon presuda objavile demanti na svojim stranicama.

Međutim, iz TI navode da ovakve presude neće doprinijeti na smanjivanju neprofesionalnog i neobjektivnog medijskog izvještavanja.

“Sudski postupci nisu rješenje jer npr. postupci koje je vodio TI BiH trajali su bezmalo deset godina, a i satisfakcija koja se tu dobije nesrazmjerna je šteti koja se prouzrokuje. Pojedini mediji su etiketirali pojedince i organizacije kao izdajnike, kriminalce, i lica sumnjivih namjera. Istina, dobro je da se stvara afirmativna sudska praksa u kojoj se mediji koji su iznevjerili profesionalne principe pozivaju na odgovornost, ali nisam siguran da će te presude imati odvraćujući efekat na sve medije. Posebno ne na one koji su spremi da u osjetljivim trenucima, kao što je npr. predizborno doba, pod svaku cijenu diskredituju kritičare vlasti”, ističe Vuković za naš portal.

Iz udruženja Oštra nula, koje je Glas Srpske optužio da rade na destabilizaciji Republike Srpske sudski epilog su čekali pet godina.

“U martu 2014. godine, u dnevnim novinama Glas Srpske objavljen je članak ’Policija osujetila rušilačke planove organizacija Slobodna Republika i Oštra Nula u RS – planirali paljenje BORS-a i uprave Istočno Sarajevo’. Zbog iznošenja neistina i dezinformacija u tom članku, naše udruženje je protiv ovog javnog glasila, njegove tada glavne i odgovorne urednice te autora teksta podnijelo tužbu za klevetu Osnovnom sudu u Banjaluci. Konačno, 28. avgusta 2019. godine smo primili prvostepenu presudu u korist našeg udruženja”, naveli su iz “Oštre nule”.

Presudu možete pročitati OVDJE.

Iz udruženja su dodali da ova prvostepena presuda, kako kažu, “nedvojbeno pokazuje da određeni novinari i mediji koji predstavljaju javna glasila, i koji su finansirani od novca svih građana Srpske, ne rade u službi i interesu istih, tj. u javnom interesu”.

“Svjesno iznoseći neistine i razne neprovjerene informacije iz ’anonimnih izvora’, oni lažu i manipulišu javnost, a sve to u službi trenutne vladajuće politike”, poručili su iz pomenutog udruženja.

Podsjećamo, udruženje je optuženo da je planiralo tokom protesta “Veterana RS” upasti u prostorije Boračke organizacije RS, demolirati ih i zapaliti. Planirali su, pisao je tada Glas, i nasilne demonstracije iz Sarajeva prenijeti u Istočno Sarajevo paljenjem zgrade Administrativnog centra u tom gradu.

Tadašnja predsjednica “Oštre nule” Dražana Lepir kaže za eTrafiku da ovaj tekst nije jedini u kom su iznesene izmišljene informacije o njima, ali je prvi za koji su se odlučili pravno reagovati a presudu su dočekali pet godina kasnije.

Vladimir Kovačević

Novinar Vladimir Kovačević, imajući u vidu prethodna dva primjera, na presudu za klevetu protiv RTRS-a i nije čekao toliko dugo – oko 16 mjeseci. Naime, Osnovni sud u Banjaluci donio je sredinom januara presudu kojom je RTRS-u i bivšem glavnom uredniku programa Siniši Mihailoviću naređeno da plate pet hiljada KM Kovačeviću zbog klevete.

Poslije pokušaja ubistva Kovačevića, koje je izvršeno u avgustu 2018. godine, a zbog čega je Marko Čolić kasnije osuđen na četiri godine zatvora, RTRS je na svom portalu prenio tekst “Puzajući državni udar u Republici Srpskoj! Ne žele izbore, ruše vlast na ulici!” u kojem je navedeno da je Kovačević dobio 80.000 dolara od USAID-a.

Nakon presude Kovačević je medijima saopštio da su na ovaj način demantovane sve neistine koje su mu podmetane, a sve da bi se targetirao kao remetilački faktor u Republici Srpskoj.

“Sve što su tada napisali u tom tekstu je bila obična glupost i ova presuda je to pokazala”, rekao je tada Kovačević i dodao da će zbog istog teksta pokrenuti i postupak protiv banjalučke Alternativne televizije.

Svoj red, za sada, čeka predsjednik udruženja “ReStart Srpska” Stefan Blagić, koji je prošle godine takođe tužio RTRS koji ga je u više navrata etiketirao kao “stranog plaćenika, izdajnika, rušioca Srpske”, ali i stavio na spisak osoba sa kriminalnim bekgraundom pod obrazloženjem da “često organizuje proteste”.

Napiši komentar