Udruženju “Oštra nula” nedavno je uručena presuda Osnovnog suda u Banjaluci kojom je presuđeno da ih je dnevni list “Glas Srpske” oklevetao u tekstu objavljenom prije pet godina, a u kojem su optuženi da rade na destabilizaciji Republike Srpske.

Piše: eTrafika.net

“Prije više od pet godina, 5. marta 2014. godine, u dnevnim novinama ‘Glas Srpske’ objavljen je članak ’Policija osujetila rušilačke planove organizacija Slobodna Republika i Oštra Nula u RS – planirali paljenje BORS-a i uprave Istočno Sarajevo’. Zbog iznošenja neistina i dezinformacija u tom članku, naše udruženje je protiv ovog javnog glasila, njegove tada glavne i odgovorne urednice te autora teksta podnijelo tužbu za klevetu Osnovnom sudu u Banjaluci. Konačno, 28. avgusta 2019. godine smo primili prvostepenu presudu u korist našeg udruženja”, naveli su iz “Oštre nule”.

Presudu možete pročitati OVDJE.

“Svjesno iznošenje neistina”

Iz udruženja su dodali da ova prvostepena presuda, kako kažu, „nedvojbeno pokazuje da određeni novinari i mediji koji predstavljaju javna glasila, i koji su finansirani od novca svih građana Srpske, ne rade u službi i interesu istih, tj. u javnom interesu“.

“Svjesno iznoseći neistine i razne neprovjerene informacije iz ’anonimnih izvora’, oni lažu i manipulišu javnost, a sve to u službi trenutne vladajuće politike”, poručili su iz pomenutog udruženja.

Ukratko, u tekstu se navodi da su pripadnici udruženja “Slobodna Republika” i “Oštra nula” planirali prilikom protesta, koje je 28. februara u Banjaluci organizovalo udruženje “Veterani Republike Srpske”, upad u prostorije Boračke organizacije Srpske i njihovo demoliranje i paljenje. Dalje se navodi da je policija Srpske blagovremenim reagovanjem spriječila taj incident. Prije pokušaja napada na prostorije BORS-a u Banjaluci, piše dalje u tekstu, plan je bio da se nasilne demonstracije iz Sarajeva prenesu u Istočno Sarajevo i to paljenjem zgrade Administrativnog centra ovog grada.

Akcija nasilnih protesta, odnosno njihovo prenošenje iz Federacije BiH u Srpsku, piše dalje “Glas”, bila je dobro organizovana, a udar na Srpsku je planiran na relaciji Beč – Tuzla – Banjaluka.

“Novac je išao preko jednog biznismena iz Bijeljine, za čije je djelovanje od pristiglih 1,1 miliona KM otišlo 800.000 KM, a za rad ‘Slobodne Republike’ 300.000 KM. Članovi ‘Slobodne Republike’ su još u septembru prošle godine pripremili veliki broj guma koje su namjeravali da pale tokom protesta, ali nisu imali priliku da ih upotrijebe i to planiraju da urade na narednim demonstracijama”, navedeno je, između ostalog, u pomenutom tekstu.

Na dan izlaska pomenutog teksta, 5. marta 2014. godine, na portalu eTrafika.net objavljen je tekst “Slobodna Republika” i “Oštra nula” oštro osudile pisanje Glasa: To su gnusne laži i naručene optužbesa detaljnijim osvrtom na tadašnje aktuelnosti.

“Slobodna Republika” i “Oštra nula” oštro osudile pisanje Glasa: To su gnusne laži i naručene optužbe

Tadašnji predsjednik “Slobodne republike”, koja je, uz “Oštru nulu”, prozvana u spornom tekstu, Nikola Dronjak, u kratkom razgovoru za naš portal je istakao da je sličnih natpisa usmjerenih protiv njega bilo mnogo te da bi morao sa advokatom provjeriti da li je uputio tužbu i za ovaj konkretan tekst “Glasa”.

“Presuda došla u pravo vrijeme”

Tadašnja predsjednica “Oštre nule” Dražana Lepir kaže za eTrafiku da ovaj tekst nije jedini u kom su iznesene izmišljene informacije o njima, ali je prvi za koji su se odlučili pravno reagovati.

“Iako ova presuda dolazi pet godina kasnije, mislim da dolazi u pravo vrijeme. Drago mi je da je sud presudio u našu korist i da se ovom presudom pokazuje da određeni mediji i novinari prenose neprovjerene informacije čime otvaraju prostor za manipulaciju. Ovakvo ‘izvještavanje’ nije samo opasno po one o kojima izvještavaju, već i na primaoce informacija koji na osnovu toga kreiraju svoje mišljenje ili stav o određenoj temi. U tom smislu, bila bih sretnija da je ova presuda mogla biti donesena prije pet godina, jer su u tom trenutku društvene okolnosti bile drugačije i željela bih da vjerujem da bi ovakvih dezinformacija bilo manje kada bi sudski proces trajao kraće. Međutim, realnost je potpuno drugačija, naš slučaj nije usamljen ali mi smo uspjeli da dobijemo prvostepenu presudu i nadam se da će uskoro ova presuda postati pravosnažna”, istakla je ona.

Ona naglašava da je Glas Srpske medij sa tradicijom i velikom pristupačnošću, što mu daje kredibilitet i velik doseg.

“Sjećam se da me je ujutro nazvao novinar vašeg portala i pitao me da li želim da demantujem navode Glasa Srpske. Tako sam saznala za ovaj članak. Mjesec dana ranije, u februaru 2014. godine, desili su se radnički protesti koji su počeli u Tuzli i u tom periodu bilo je raznih medijskih izvještavanja kako postoji namjera da se ti protesti prošire u Republiku Srpsku, kako je cilj destabilizacija Republike Srpske i sl. Ovo je bitno istaći jer se članak koji je napisan u Glasu Srpske ne može posmatrati izvan tog konteksta. Imajući to u vidu, ovakav članak je okarakterisao našu organizaciju kao nasilnu i samim tim i njene članice i članove”, podsjeća Dražana na okolnosti koje su prethodile pisanju spornog teksta.

Nakon njegove objave, članovi “Oštre nule” imali su različitih problema, kako privatnih, tako i pravnih.

“Članovima našeg udruženja je prijećeno na ulici, te  putem društvenih mreža, a neki su imali problema sa članovima porodice i prijateljima. Druga vrsta posljedica sa kojima smo se suočili je uticala na konkretan rad naše organizacije. Za određene naše aktivnosti nismo mogli dobiti dozvole za korištenje javne površine, a imali smo i niz drugih poteškoća, kako pri javnom tako i pri unutrašnjem radu našeg udruženja”, govori Lepir.

“Šta znači presuda pet godina kasnije?”

Stefan Blagić

Međutim, presuda koja stiže pet godina nakon što je sporni tekst objavljen teško može biti dovoljna satisfakcija za oklevetane. To ističe predsjednik “ReStarta” Stefan Blagić, koji se prošle godine posebno nalazio na udaru medija bliskih vlasti a koji čeka svoj red kada je riječ o tužbama za klevetu. Od etiketa “stranog plaćenika, izdajnika i rušioca Srpske”, došlo je do toga da ga je RTRS svrstao i na spisak osoba sa kriminalnim bekgraundom jer “često organizuje proteste”.

“To što je donesena pomenuta presuda bitna je samo iz neke moralne perspektive ali ona nema suštinsku važnost niti može da napravi suštinsku reakciju, zato što su stvari zbog kojih je ‘Oštra nula’ tužila ‘Glas’ dešavale prije više od pet godina. I to je odavno zaboravljeno. A kada se dešavalo, prije pet godina, napravilo je izuzetno jak učinak u javnosti i mnogi ljudi su zaista povjerovali da su prozvana udruženja pripremala radnje koje im taj tekst stavlja na teret”, kaže u razgovoru za eTrafiku Blagić.

To je, dodaje naš sagovornik, generalno problem sa sistemom u Srpskoj, ali i cjelokupnoj BiH.

“Jer kada će na red doći tužbe koje sam ja prošle godine podnosio protiv odgovornih, prije svega u RTRS-u? One još nisu došle ni u fazu obrade i ročišta. One će nekada doći ali će to biti ponovo neki potpuno nerazuman period. Takođe, i sankcije koje snose mediji i odgovorni za klevetanje su mizerne i uopšte se ne mogu mjeriti sa štetom koja je nanesena osobama i udruženjima koji su klevetani”, kaže on te dodaje da je prije više od godinu dana, pored tužbi za klevetu, podnosio i krivične prijave, i jedino što je do sada urađeno jeste da mu je naplaćena taksa za to.

“Ti predmeti se stavljaju u ladicu i izvlače godinama kasnije, kada su događaji odavno pali u zaborav, samo kako bi se i formalno okončali”, zaključio je Blagić.

Aleksandar Trifunović

Urednik portala Buka Aleksandar Trifunović ranije je izjavio da se kod nas “bez ikakvih posljedica mogu stavljati ljudima mete na leđa tako što bi se preko medija insuiniralo da prozvani svojim radom ruše Republiku Srpsku”.

“A vi onda nikada ne znate kada će neko dovoljno lud shvatiti tako nešto kao naredbu i učiniti prozvanima nešto loše. Svi koji su do sada na takav način spominjani, ako do sada nisu podnijeli tužbe, sada trebaju. Tužbu zbog iznošenja neistina i dovođenja u opasnost. Podnijeti ih u nadi da će neko konačno da krene raditi svoj posao. Ali i da se ništa ne uradi po tom pitanju to treba uraditi kako bi ostala zabilješka o jednom vremenu gdje ste primjetili sporne pojave. I ako se nekome nešto desi da imate dokaz kako država nije reagovala. To će biti podatak na kakvom smo mjestu živjeli”, zaključio je ranije Trifunović.

Govor mržnje

Podsjećamo, pravosuđe u Srbiji je otišlo i “korak više” pa je u julu prošle godine prvostepenom presudom Višeg suda u Beogradu urednik lista “Informer” Dragan J. Vučićević osuđen za govor mržnje jer je pojedine aktiviste u svom listu neargumentovano označavao kao “izdajnike i strane plaćenike” koji, kako je navodio, imaju zadatak da “izazovu sukobe, podjele i haos u zemlji”.

Presudu u cjelosti možete pročitati OVDJE.

Napiši komentar