Privatna trebinjska Herceg televizija samo u ovoj godini kroz tri tendera inkasirala je preko 87.000 maraka javnog novca – iz kase Grada Trebinja, Elektroprivrede RS (ERS) i Hidroelektrana na Trebišnjici (HET). Iako su uslovi u tenderima bili kao pisani za nju, istraživanje “Direkta” pokazalo je da ih Herceg TV u najmanje jednom od tri slučaja, ipak, nije ispunila, odnosno da su joj neki od ugovora protivzakonito dodijeljeni.

Piše: Jelena Denda Borjan – Direkt-portal.com

Zbog lošeg stanja u gradskoj kasi, koja je u deficitu od oko million maraka, Grad Trebinje nedavno se kreditno zadužio za 5,5 miliona KM. Ipak, njegov gradonačelnik Mirko Ćurićodlučio je da rad Gradske uprave treba medijski promovisati, za šta je krajem maja iz budžeta izdvojio čak 61.800 maraka sa PDV-om. Posao su, u dva lota, dobile Herceg i Alternativna televizija, s tim da je prva od navedenih dobila veći dio vrijedan 46.800 maraka.

Uslovi za dio tendera koji je Grad Trebinje dao Hercegu školski su primjer kršenja Zakona o javnim nabavkama. Tačnije, umjesto da utvrdi minimum zahtjeva za kvalifikaciju ponuđača, Grad Trebinje stavio je toliko precizne uslove da na njih može odgovoriti samo ova televizija. Stoga ne čudi što je ona bila jedini ponuđač.

Grad Trebinje tako je tražio da TV stanica mora imati “kvalitetno terestrijalno (zemaljsko) pokrivanje regije Hercegovina, tj. minimalno opština Trebinje, Bileća i Gacko”, a prema podacima koji su “Direktu” dostavljeni iz Regulatorne agencije za komunikacije BiH (RAK), Herceg TV traženu pokrivenost ima baš u ovim opštinama. Osim toga, ovo je jedina televizija u državi koja ima zemaljsku pokrivenost u Bileći.

Dalje, Grad je tenderom zahtijevao da ponuđač “posjeduje vlastiti studio ili ugovor između ponuđača i TV stanice o zakupu istog, na području Hercegovine, uz svu prateću opremu, posjedovanje, realizacije, režije, montaže (najmanje dva montažna mjesta, mogućnost javljanja ispred zgrade Gradske uprave, najmanje u HD rezoluciji)”. Naše istraživanje pokazalo je da, osim Herceg TV-a, ovaj uslov može ispuniti jedino Radio-televizija Republike Srpske (RTRS) koja, međutim, ne ispunjava druge stavke tražene u ovom tenderu.

Konačno, treći uslov koji je Grad Trebinje tražio bio je “iskustvo u realizaciji dva ugovora o izvršenju usluga medijske promocije u posljednja 24 mjeseca, čija zbirna vrijednost (bez uračunatog PDV-a) je najmanje 35.000 КM”. Pogađate, Herceg TV jedina je ispunjavala i ovaj uslov – ali samo na prvi pogled.

Kako – objasnio je direktor Hercega Đorđe Bjelaković koji je, na naše pitanje koja dva ugovora je priložio Gradu Trebinju kao dokaz da ispunjavaju navedeni uslov, rekao da su u pitanju ugovor za izradu filma o rijeci Trebišnjici, za koji im je HET 2018. godine dao 24.900 KM bez PDV-a, i jednogodišnji ugovor sa ERS-om iz februara ove godine vrijedan 15.000 KM. Na našu konstataciju da to, onda, znači da ugovor sa ERS-om još traje, odnosno da nije realizovan i da ga, samim tim, nisu ni mogli priložiti kao dokaz da ispunjavaju uslove, Bjelaković priznaje da je to tačno. Zatim dodaje da su možda, ipak, priložili drugi ugovor umjesto tog.

“On je potpisan na 12 mjeseci, finansijski je realizovan, ali pravno nije. Nismo mi onda u to vezali ERS. Mislim da je išao HET, ali ne mogu da se sjetim, trebao bih da potražim. Naći ću ti ja to tačno, imam kući u rokovniku”, rekao je Bjelaković za “Direkt”, ali nam naknadno nije dostavio ovu informaciju.

Đorđe Bjelaković i Luka Petrović (FOTO: Trebinje059/arhiv)

Zanimljivo je da je Grad Trebinje u ovom tenderu upotrijebio izraz “iskustvo u realizaciji dva ugovora” što bi ponuđače moglo dovesti u zabunu da li se traži da ti ugovori moraju biti realizovani, odnosno završeni ili je njihova realizacija u toku. Međutim, Aleksandra Martinović iz Transparensi internešnala BiH ističe da je jasno da referenca može biti samo ono što je završeno.

“U normalnim uslovima traži se ono što si realizovao, ono što si završio, da se zna da si uspješno okončao. Oni svakakve formulacije koriste u tenderskim dokumentima, ali jasno je šta kaže zakon i tenderski model. Dakle, to ne može biti ugovor koji je u toku, već onaj koji je gotov”, izričita je Martinović.

A izričit je i Zakon o javnim nabavkama čiji Član 68. kaže da je ugovorni organ dužan da odbaci zahtjev za učešće ili ponudu u slučajevima kad ponuda nije potpuna i ne ispunjava zahtjeve iz tenderske dokumentacije.

Ko je u Gradu Trebinju činio Komisiju za tender koji je dodijeljen Hercegu i kako je on dodijeljen ovoj televiziji kad nije ispunjavala uslove, iz Gradske uprave nismo dobili odgovor.

Ugovori za (bivše) radnike Hercega

Istraživanje “Direkta” pokazuje da tenderski ugovori nisu jedini koji povezuju Gradsku upravu Trebinja i Herceg TV. Ranije smo pisali o tome da je direktor ove televizije Đorđe Bjelaković angažovan u Gradskoj upravi po ugovoru o djelu, a, kako saznajemo, on je isti ugovor imao kontinuirano, najmanje do kraja prošlog mjeseca. No, on je za “Direkt” ponovo negirao ove navode.

Vesna Đurić

“Volio bih da vidim taj ugovor, jer onda taj novac ide negdje drugo, a ne meni. Ti meni dostavi ugovor, onda ću ja da tužim njih i da tražim svoj novac”, tvrdi Bjelaković.

Takođe, ugovor o djelu u Gradskoj upravi do aprila ove godine imala je i Vesna Đurić, kandidatkinja SNSD-a za trebinjsku Skupštinu na posljednjim izborima koja je u isto vrijeme bila zaposlena upravo na Herceg televiziji. Zanimljivo je da je prije tri mjesecabez konkursa i izvan njene struke, Đurić dobila posao u Javnoj ustanovi Narodna biblioteka Trebinje, čiji je osnivač Grad.

“Sa gospođicom Vesnom Đurić sklopili smo ugovor o radu na određeno vrijeme, na period od tri mjeseca (do septembra 2019, prim. aut.). Đurićeva je primljena na radno mjesto organizator i voditelj kulturnih manifestacija, a po zanimanju je diplomirani politikolog”, odgovorila je za “Direkt” Milosava Supić Vuković, v. d. direktorice Narodne biblioteke Trebinje.

Umjesto preciznih specifikacija “lapsus calami”

Značaj medijske promocije na Herceg televiziji u ovoj godini uvidjeli su i Elektroprivreda RS i njeno zavisno preduzeće Hidroelektrane na Trebišnjici (HET) koje su joj dodijelile tendere u iznosu od 15.550 KM, odnosno 22.815 KM sa PDV-om.

Zanimljivo je da je i ERS RS u tenderskoj dokumentaciji, isto kao i Grad Trebinje, kao uslov stavio da ponuđač mora imati “kvalitetno terestrijalno (zemaljsko) pokrivanje regije Hercegovina, tj. minimalno opština Trebinje, Bileća i Gacko”.

Skoro indentičan uslov u svom tenderu imao je i HET, s tim što je umjesto Gacka stavljeno Nevesinje. Da li je po srijedi tek omaška u pisanju onoga ko je sastavljao tendersku dokumentaciju ili ne, ali posao je dobila Herceg televizija iako nije ispunjavala ovaj uslov.

To je za “Direkt” potvrdio i direktor Hercega Đorđe Bjelaković koji kaže da nije znao da na potvrdi od RAK-a, koju su HET-u dostavili zajedno sa ostalom dokumentacijom, nema Nevesinja.

“Evo, ne znam, vjeruj mi da sam mislio da piše Nevesinje na papiru koji smo dostavili, nisam obratio pažnju. Stvarno ga nema ovdje. Mi ga, uglavnom, pokrivamo, da li je to jačinom signala, ali na papiru ne”, kaže Bjelaković.

Na naše pitanje kako su, onda, dobili tender i da li ovo znači da je bio namješten baš za njih, Bjelaković kaže da “tender sigurno nije namješten” i da “vidi da se potkrala greška za Nevesinje”.

Objašnjenje nismo dobili ni iz HET-a. Srđan Ambulija, koji je bio zadužen za postupak ove javne nabavke, u telefonskom razgovoru rekao nam je da ne zna ko je bila Komisija za javnu nabavku u ovom slučaju. Nije želio da komentariše kako je Herceg dobila tender kad nije ispunjavala uslove.

Srđan Ambulija (FOTO: Radio Trebinje)

Da dobijemo odgovor nismo uspjeli ni putem zvaničnog upita koji smo poslali HET-u. Na našu konstataciju da su uslovi u ovom tenderu tako detaljno navedeni da eliminišu druge ponuđače, čime je prekršen Zakon o javnim nabavkama, Ambulija kaže da “svako ima pravo na svoje mišljenje”.

“Svako može da izjavi žalbu, da postavi pitanje i  pravovremeno reaguje, kao i na svaku drugu nabavku. Ništa nije bilo netransparentno”, smatra Ambulija.

Ivana Korajlić

Budući da HET nije postupio po Zakona o javnim nabavkama, prema kome je bio dužan da odbije ponudu Hercega, ovim tenderom mogla bi se pozabaviti Agencija za javne nabavke BiH.

“Odgovornost je ponuđača ako je naveo lažne podatke, a ako nije, a ipak je dobio tender, onda je odgovornost ugovornog organa, odnosno osoba odgovornih u njemu. U ovakvim slučajevima može se poslati prijava Agenciji za javne nabavke BiH koja obično traži objašnjenje od ugovornog organa, pa na osnovu toga, eventualno, pokreće prekršajnu ili krivičnu odgovornost. Bilo je slučajeva da je Agencija podnosila krivične prijave nadležnim tužilaštvima”, pojašnjava za “Direkt” Ivana Korajlić iz Transparensi internešnala BiH.

“Vidoviti” ponuđač

Kada je konkurisala na tender ERS-a, Herceg TV morala je dostaviti dokaz da je u posljednja 24 mjeseca imala realizovan ugovor vrijedan najmanje 15.000 KM bez PDV-a. Za HET je, pak, morala dostaviti dokaz da imala takav ugovor vrijedan 20.000 KM. Prema Bjelakovićevim tvrdnjama, u oba slučaja pozvali su se na gorespomenuti ugovor koji su od HET-a dobili za izradu filma “Integralno upravljanje vodama sliva rijeke Trebišnjice”. No, ispostavilo se da je i ovaj tender sporan.

Naime, HET je za izradu ovog filma Hercegu platio čak 29.133 marke sa PDV-om. Vlasnik i direktor televizije tada je bio Dragutin Papović koji je za “Direkt” pojasnio da je film pravljen za potrebe proslave 50 godina rada HET-a. Nije, kaže, primjetio da je film nakon toga distribuiran negdje, niti da je puštan na Herceg televiziji.

Dragutin Papović

“Film je snimljen u trajanju od oko 60 minuta, pa su mi tražili skraćenu verziju koja je na kraju bila 23,5 minuta”, kaže Papović.

Osim same cijene filma, zanimljivi su način i period u kom je Herceg dobio ovaj tender. Kako “Direkt” saznaje, Papović je obrazac za prijavu ispunio, potpisao i pečatirao 26. oktobra 2017. godine, samo desetak dana nakon što je u javnost “procurila” priča o prodaji Herceg televizije. Sve ne bi bilo toliko neobično da Papović obrazac nije ispunio dva mjeseca prije nego što je tender za njega uopšte objavljen. Na pitanje “Direkta” kako je to moguće, Papović tvrdi da se ne sjeća.

“E, ne znam, može biti svašta”, kaže Papović.

Osim toga, i u ovom tenderu detaljno su bile propisani oprema, kao i tehnička lica koja su bila potrebna za izradu ovog filma, čime su, praktično, eliminisani drugi ponuđači.

Vukajlović: Takve nabavke dogovorene unaprijed

Igor Vukajlović

Igor Vukajlović, iz Udruženja građana “Tender”, za “Direkt” kaže da je precizno navođenje uslova, što je slučaj u svim tenderima koje je dobila Herceg TV, jasan pokazatelj da je riječ o unaprijed dogovorenim nabavkama.

“Takve nabavke se dogovore unaprijed, tako da niko od drugih ponuđača i ne učestvuje u njima, što zbog (prećutnog) dogovora, što zbog zbog toga što se boje odmazde. S obzirom na vrstu posla i uslova, jasno je da su određeni ponuđači eliminisani automatski”, pojašnjava Vukajlović.

Precizno navođenje uslova u tenderima, dodaje, predstavlja kršenje člana 44. Stava 2. Zakona o javnim nabavkama.

“Tu bi se mogla uputiti žalba i oboriti takva tenderska dokumentacija, ali se niko ne žali, jer podrazumijeva da je tender već dogovoren i da se ti drugi neće žaliti ako oni dogovore tender. To je taj prećutni dogovor”, zaključio je Vukajlović za “Direkt”.

*Tekst je proizveden u okviru medijskog pool-a Mreže ACCOUNT (Antikorupcijska mreža organizacija civilnog društva)

Napiši komentar